דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


איך לא ליפול ברשתות החברתיות חלק א' - שתילת קוד זדוני 

מאת    [ 11/04/2010 ]

מילים במאמר: 591   [ נצפה 2479 פעמים ]

כיום ישנן תוכנות זדוניות רבות בתפוצה באינטרנט, שמשתמשות בקוד ומרכיבים מתוחכמים ביותר על מנת לשתול את עצמן במספר גדול ככל האפשר של מחשבים ברחבי העולם. אולם שימוש ברשתות חברתיות מהווה דרך הפעולה הקלה והיעילה ביותר למפתחי קוד זדוני, והיא כנראה תמשיך להיות האסטרטגיה המובילה עבורם בשנים הקרובות.

ככל שהמודעות לסכנות באינטרנט גוברת, ומערכות הפעלה ויישומים הופכים למאובטחים יותר בעזרת עדכונים תכופים. פרצות האבטחה שהיו מתגלות בשנים האחרונות, ומייד יוצרות "אופנות" ומשפחות של תולעים וסוסים טרויאנים שידעו לנצל אותן עד בואו של העדכון המיוחל לאחר מספר חודשים, מגיעות כיום לשיעור הדבקה נמוך משמעותית. הדרך הקלה ביותר כיום לשתילת קוד זדוני במחשב של קורבן פוטנציאלי היא לגרום לו לבצע פעולה שתחשוף את המערכת שלו להדבקה – בלי ידיעתו כמובן.

כמות דואר הזבל המגיעה כיום לכל בית ומשרד היא עצומה, למרות מסנני דואר הזבל המשולבים ברוב אתרי האימייל ותוכנות המייל, הפצת הקוד הזדוני דרכו עדיין נמשכת. אולם הוכח לאחרונה במספר סקרים שהודעה שמגיעה דרך חבר שנמצא ברשימת החברים של הרשת החברתית של הקורבן המיועד מעוררת אמון הרבה יותר גדול מצידו מאשר הודעה שמגיעה באימייל. הפושעים האינטרנטיים תמיד ידעו להתאים את עצמם למצבים חדשים, ומשתמשים יותר ויותר ברשתות חברתיות.

הדרך הנפוצה ביותר לשתילת קוד זדוני, שהיא משותפת לכל הרשתות החברתיות, היא למשוך את תשומת לב הקורבן באמצעות הודעות שעוסקות בנושאים שעשויים לעניין אותו כמו אירועים אקטואליים, קישורים לסרטונים מצחיקים או סיפורים מעניינים. סיפורי חדשות, אמיתיים או מפוברקים, ברכות שמגיעות לקראת חגים, או אסונות כמו רעידת האדמה בהאיטי הם רק חלק קטן מהדרכים בהן מנסים הפושעים האינטרנטיים לגרום לקורבן להקליק על הכפתור המאשר להתקין את הקוד הזדוני. ישנן דרכים רבות להסתיר את הקוד הזדוני בתוך יישומים שונים החל במקודד וידאו שהמשתמש מתבקש להתקין על מנת לצפות בסרטון שקיבל אליו קישור,קבצי מצגת למינהם, או קישורים לאתרים דרכם מושתל הקוד באמצעות הודעות קופצות או סקריפט שהאתר מריץ ברקע.

אתר הרשת החברתית פייסבוק, שטוען שמצטרפים אליו מידיי יום כ- 100 אלף חברים חדשים, הוא האתר הפופולארי ביותר בעולם ובישראל, עם למעלה מ-2 מיליון חברים ישראלים לפי סקר שנערך בנובמבר 2009. הפופולאריות של האתר, והאפשרות להתקין יישומים דרכו, הופכת אותו למטרה מושלמת לפושעים האינטרנטיים, שבשנים האחרונות ידעו לנצל מספר פרצות אבטחה שהתגלו באתר. לאחר לחץ שהופעל על פייסבוק בעקבות אחת הפרצות האחרונות מ- 2009, החל האתר לעדכן את הגדרות הפרטיות והאבטחה של כל חבריו. כתגובה, החלו כותבי הקוד הזדוני בשליחת הודעות דואר זבל דרך פייסבוק, וכתיבת יישומים שונים שגם דורשים עם התקנתם גישה לרשימת החברים של המשתמש, כדוגמת "מי צפה בפרופיל שלי?" או כמו בדוגמא של Fan check שם הייתה מחלוקת בין יוראי מלכאו, העומד בראש מחלקת מחקר הוירוסים של חברת האנטי וירוס ESET, לבין אתר פייסבוק שניסה לטעון שאין סכנה ביישום, מסיבות מובנות.

לכן קיימות כיום חברות רבות בארץ ובעולם, שחוסמות או מגבילות את הגישה לאתרי רשתות חברתיות. מעבר לכך שמדובר בבזבוז זמן וכסף של המעביד, מדובר בסכנת אבטחה לרשת ממדרגה ראשונה. הדרך הטובה ביותר להימנע מהאיומים הקיימים ברשתות חברתיות כיום היא להתקין פיתרון אבטחה כולל שיודע לסרוק תעבורה שמגיעה דרך פרוטוקול HTTP, אימייל, קבצים ותוכנות שמורדים מהאינטרנט, וכמובן להיות ערני גם להודעות המגיעות מ"חברים טובים" דרך רשתות חברתיות.

בכתבה הבאה: איך לא ליפול ברשתות החברתיות – גניבת זהות.

הכותב הוא אמיר כרמי, ראש צוות התמיכה הטכנית בחברת קומסקיור, הנציגה הבלעדית בישראל של חברת ESET, מפתחת האנטי וירוס ESET NOD32 וחבילת האבטחה ESET Smart Security. קומסקיור מפעילה בארץ מוקד תמיכה ופתרונות טכניים בשפה העברית.




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב